יום שלישי, 5 במרץ 2013

בטון ירוק לדרך בטוחה

שימוש בגומי ממחזור צמיגים ליצור בטון למעקי הפרדה שתי ציפורים במכה אחת. פתרון לבעיה סביבתית ופתרון לבעיה תחבורתית


במדינת ישראל יוצאים משימוש כ- 60 אלף טון צמיגים בשנה, כמות פסולת אדירה. החוק דורש מחזור מלא של הצמיגים. הבעיה היא שאין היום שימוש לכמות כזו גדולה של גומי. שימושים קיימים, כגון ריפוד של מגרשי משחקים, צורכים רק כמות זניחה מפסולת הגומי המיוצרת. שימוש בגומי בבטון יכול לצרוך בקלות את כל פסולת הגומי המיוצרת בארץ. בטון שמכיל גומי הוא בעל יכולת בליעת אנרגיה גדולה יותר מבטון רגיל. לכן שימוש בבטון עם גומי במעקי בטיחות בכבישים הופך את הדרכים גם לבטוחות יותר.
במחקרים שנעשו בעולם נמצא כי אף-על-פי שבטון המכיל גומי הוא חלש יותר מבטון רגיל, הוא יכול לבלוע יותר אנרגיה במקרה של התנגשות, וזאת מבלי להתפרק לרסיסים. כאשר מכונית מתנגשת במעקה מבטון כזה, המעקה מתעוות, ועוצמת המכה אותה סופג הרכב יכולה לרדת לכדי מחצית עוצמת המכה שבהתנגשות בבטון רגיל. בצורה זו ניתן להפוך את הדרך לסלחנית יותר כלפי נהגים הנקלעים למצב של תאונה.
לבטון המכיל גומי יש מספר יתרונות נוספים על-פני חומרים אחרים המשמשים לבניית מעקי בטיחות: הבטון זול משמעותית יחסית לפלדה, הוא מחזיק עשרות שנים ללא צורך בהחלפה, גנבי מתכת לא גונבים אותו, והוא מפחית את הרעש מהכביש.
לבטון גומי יש שימושים נוספים, לדוגמה: בטון בעל חוזק נמוך מבוקר, שמשמש למילוי מהיר של חפירות בעבודות תשתית. יסוד או מצע סופג זעזועים למכונות או מתקנים רגישים. בטון אקוסטי לצדי דרכים, מבני ציבור ואולמות. ואפילו בטון דקורטיבי.
למרות שהוא חומר אפרורי, בטון הוא לא חומר מרובע. ניתן להשתמש בו לקליטת חומרים למחזור. אפשר להנדס אותו למגוון שימושים. והוא יכול לתת פתרונות זולים ועמידים גם לבעיות יקרות ומורכבות. בטון זה יותר ממה שחשבת.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה