יום ראשון, 17 במרץ 2013

מה זה בטון?

משאלות ששואלים אותי למדתי שהרבה אנשים לא מבינים בעצם מה זה בטון. לכן החלטתי לכתוב מאמר קצר שמתמקד בבטון המודרני.

ככלל, בטון הוא תערובת של חומרי מילוי ודבק. חומרי המילוי נקראים אגרגטים, ובשפת היום-יום פשוט – חצץ וחול. הדבק הוא תערובת של אבקה ומים. לאבקה קוראים צמנט. לתערובת של האבקה עם המים קוראים מלט.
מה ההבדל בין בטון לבין עוגת בוץ של ילדים? כשמשתמשים בבוץ כדבק, הוא צריך להתיבש כדי להתחזק. אנשים שזוכרים את משחקי הילדות בבוץ מקשרים בין ההתיבשות להתחזקות, ולכן חושבים שהבטון צריך להתיבש. ההבדל בין בוץ לבטון הוא שהאבקה שמרטיבים, הצמנט, מגיבה כימית עם המים ויוצרת חומר חדש. החומר החדש שנוצר הוא הדבק. לכן, כדי שהבטון יתחזק, צריך להשאיר אותו רטוב. כל עוד הבטון רטוב, התגובה הכימית ממשיכה, והבטון מתחזק. התקן הישראלי דורש להשאיר את הבטון רטוב במשך שבוע מיום היציקה. להרטבה של הבטון קוראים אשפרה. ברגע שהבטון מתייבש, התגובה הכימית נפסקת ואיתה גם התחזקות הבטון.
מה עוד שונה בין בטון לעוגת בוץ? החוזק. חוזק בטונים רגילים בארץ הוא 30 או 40 מגה-פסקל (מגפ"ס). אם תדמיינו קוביה של 10 ס"מ על 10 ס"מ, המשמעות של החוזק הזה היא שניתן להעמיס על הקוביה כ- 30-40 מכוניות פרטיות בטרם הקוביה תקרוס. יש גם בטונים חזקים מאוד. בטונים חזקים שמיוצרים היום בארץ הם בחוזק של 60 מגפ"ס, אך ניתן ליצר גם בטונים בחוזק של 100 מגפ"ס, ובתנאים תעשייתיים אפשר להגיע אפילו ל- 200 מגפ"ס. בטונים מיוחדים אחרים הם בעלי חוזק נמוך מבוקר. כלומר החוזק שלהם דומה לבוץ היבש, אבל לא צריך ליבש אותם כדי שיתחזקו. בטונים כאלו משמשים כחומרי מילוי, ללא צורך בציפוף ע"י מכבש.
בפוסט הבא אכתוב עוד על הדומה והשונה בין בטון ובוץ, ולמה זה חשוב כדי למנוע סדקים

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה